トップページ | シラバス |  
 
    授業内容詳細

 Japanese History
   Japanese History
授業科目区分
国際学部専門教育科目・専門発展科目・国際理解科目群
担当者 エドワード シュルツ(講師)
グレード G2
テーマ 英語で日本の歴史を学部と同時に歴史の面での日本の特徴を説明できるようになる
キーワード 近現代史
開講年度
2017
開講時期
集中
配当年次
2・3・4
単位数
2
授業の目的及び概要 この授業は英語のみで行われる。授業では、日本近代史の概説を学修させることを目標とする。具体的には、文化、経済、政治等、様々な側面から江戸初期以来の歴史的に重要な事件等を対象とする分析を行うほか、文化や経済等の発展過程に関する知識もあわせて修得させる。また、歴史学における主要な概念と解釈の変化等のほか、主要な歴史学の理論も修得させる。さらに、異文化理解の観点から、世界からみた日本の歴史の特徴について英語で説明できる能力を修得させる。就業力育成の観点から論理的思考力や幅広い視野を育みます。
履修条件 -
科目の位置づけ(DP・CPとの関連) 「Japanese History」は、英語による講義を通じて文化、経済、政治等、様々な側面からの歴史的テーマや発展に関する知識を修得することを目的とする。DP3に掲げる能力は、自身や自国の理解が根底に必要であり本科目は密に関連している。
学修の到達目標 1.  To acquaint the student with the chronological and thematic development of Japan from the earliest times though the rise of the Tokugawa bakufu (around 1650) to the present.
2.  To acquaint the student with the social, political, and intellectual themes of each era and the forces behind their generation.
3.  To identify the major cultural elements that make up the Japanese culture and explain their significance for that society.
4.  To facilitate the appreciation of one of the great cultures of the world and use it as a reference for examining the values and developments of our own cultures.
授業の方法 This class will be centered around the instructor's lectures and discussions.
A final essay based on a response to study questions posed by the instructor is due on the last day of class. The final grade for the essay will be based on the student’s response.
1. Discussion shows an understanding of the meaning and significance of the question in terms of the historical period under study.
2. Discussion is supported by acceptable, factual evidence.
3. Discussion is well organized, logical, and persuasively presented.
4. Discussion shows perceptiveness in recognizing and evaluating various interpretations.
授業外の学修(予習・復習等) Students are to prepare themselves for class by reading all required materials.
テキスト・参考書 Schirokauer, A Brief History of Japanese Civilization (not confirmed)
成績評価の基準・方法 Grades will be based on an evaluation of student performance in the following areas:
20% class performance
20 % class quiz(on Aug. 30)
60% final essay
履修上の注意事項など Students are encouraged to participate actively in the class through questions, answers and observations in an effort to make as informal a learning environment as possible.
この科目の履修にあたって
オフィスアワー


第1回 Introduction and the Origins of the Japanese

Discussions and Assignments

第2回 Jomon and Yayoi to Yamato

Discussions and Assignments

第3回 Shinto and Buddhism

Discussions and Assignments

第4回 Nara and Heian

Discussions and Assignments

第5回 Rise of the bushi (warrior)

Discussions and Assignments

第6回 Kamakura and Ashikaga

Discussions and Assignments

第7回 Sengoku Age

Discussions and Assignments

第8回 Tokugawa Ieyasu

Discussions and Assignments

第9回 Tokugawa Culture

Discussions and Assignments

第10回 Meiji Restoration

Discussions and Assignments

第11回 Meiji Foreign Affairs

Discussions and Assignments

第12回 20s and 30s: democracy and militarism

Discussions and Assignments

第13回 Pacific War

Discussions and Assignments

第14回 Post-War Japan

Discussions and Assignments

第15回 Concluding Essay

Discussions and Assignments