トップページ | シラバス |  
 
    授業内容詳細

 Intensive English L/S Ⅱ
   Intensive English L/S Ⅱ
授業科目区分
国際学部専門教育科目・専門基礎科目
担当者 ウェザビ・マーティン(准教授),ミルズ・ジョナサン・チャールズ(准教授),エセックス・マイケル・アラン(講師),ロー・デゥェーン・エドワード(講師),オコン オーリック(講師)
グレード G1
テーマ 英語の聴解、会話、文法、語彙を中心に、基礎知識の強化と運営力の養成
キーワード 読解,会話,文法,語彙,ティームティーチング
開講年度
2018
開講時期
春(再)/秋
配当年次
1・2・3・4
単位数
2
授業の目的及び概要 この授業は、リスニングとスピーキングの基本的な能力の向上を目的とします。授業では、音声ファイル、映画、会話、その他、多様なリスニング教材を利用し、様々な課題を聞き取る訓練を行います。また、身近なトピックを取り上げることによって、日常における会話が自然な英語で表現できる能力の養成を図ります。英語が通じなかった場合における聞き直しや、他の表現を依頼する等のストラテジーを培い、実践的な英語運用能力を養います。また、意思疎通を効果的に可能にするための語彙、文法、慣用句等の強化を図ります。
履修条件 -
科目の位置づけ(DPとの関連)  1.「英語」の聴解教材や、その他副教材を読み解きながら、国内外で起こっている諸課題や多様な文化について学ぶ機会を豊富に提供する。また、英語学修を通して、学生が将来必要とする、コミュニケーション能力や異文化に対する寛容性、理解力育成の素地を築く。この科目は、学位授与の方針(DP)に定める、学生が本学における学修と経験を通じて身につける知識や能力のうち、以下に該当します。
 2. 英語を中心として国際コミュニケーションに必要なコミュニケーションのツールとスキルを活用する能力を有している。
この科目は、教育課程編成・実施の方針(CP)に基づくカリキュラムのなかで、以下に該当します。
 3. 実践的なコミュニケーション能力の育成
 (1)1・2年次は、習熟度別20人以下の少人数クラス
 (2)チームティーチングで英語の4技能のバランスよい教育
学修の到達目標 この授業では、リスニングとスピーキングの技能に焦点を当てながら、言語的能力及びコミュニケーション技法を高め、より効果的に英語運用能力を修得することを目指す。
授業の方法 教科書に則して授業を行う。LMS(Learning Management System)を用いてオンライン教材を授業内外で利用する。
授業外の学修(予習・復習等) 教科書に利用して予習、復習を行うこと。
また、課題に取り組むこと。
テキスト・参考書 教科書:New Headway Pre-Intermediate (Fourth Edition)
著者:Liz and John Soars
出版社:Oxford University Press
成績評価の基準・方法 レビュークイズ1(25%)、レビュークイズ2(25%)、授業への積極的参加度(15%)、自主学修(15%)、 課題(15%)、 TOEIC受験(5%)。

判定基準は以下のとおりです。
秀:90点以上、優:80点以上、良:70点以上、可:60点以上、不可:60点未満
この科目の履修にあたって 必ずプレースメントテストを受験すること。
授業には、必ず英和辞典もしくは、電子辞書を持参すること。
授業優は、携帯電話、スマートフォン、及び通信機能を持つ機器のアプリ使用は、一切禁止する。(カバンのなかにしまった状態。)
*「授業計画」は、学生の学習状況に応じて変更することがある。
オフィスアワー


第1回 Course Introduction

Course Introduction

第2回 Unit 7 (1) Grammar

Grammar: Present Perfect / Unfinished past with "for" and "since" / Indefinite past / "Ever" and "never"

第3回 Unit 7 (2) Vocabulary

Vocabulary: Word Endings (jobs: philosopher, historian, economist; nouns and verbs: competition/compete)/ Word stress ('dangerous invi'tation)

第4回 Unit 7 (3) Everyday English and Listening

Everday English: "Agree with me!" / Question tags (It's a lovely day, isn't it?) / Adding a comment (Yes, it is. Beautiful!)
Listening: A family history

第5回 Unit 7 (4) Speaking

Speaking: Talking about you / What do you think? Your family history

第6回 Unit 8 (1) Grammar

Grammar: "Have to" (She has to train hard. / I don't have to work late.) / should (You should talk to your parents)
/ must (He must get professional help)

第7回 Unit 8 (2) Vocabulary

Vocabulary: Things to wear (belt, cap, boots, jumper) / What things are made of (leather, wool, cotton)

第8回 Unit 8 (3) Everyday English and Listening

Everyday English: At the doctor's (a sore throat; food poisoning)
Listening: Heptathlon champion / Children and their families

第9回 Unit 8 (4) Speaking

Speaking: Discussion (Families and children) / Dress Person X (describing an outfit)

第10回 Unit 9 (1) Grammar

Grammar: Past perfect (They had walked twenty miles) / Narrative tenses (They saw a bear. / They were looking for work.)


第11回 Unit 9 (2) Vocabulary

Vocabulary: Feelings (delighted, proud, upset, jealous) / Conversations (Cheer up!, I've got so much to do.)

第12回 Unit 9 (3) Everyday English and Listening

Everday English: Exclamations with "so" and "such" (I was so scared!, It was such a shock!)
Listening: My favourite writer: a radio programme about Charles Dickens and R. L. Stevenson

第13回 Unit 9 (4) Speaking

Speaking: Narrating (retelling a story from pictures)/ Describing (what was the last book you read?) / What do you think? Stories from your childhood

第14回 Revision

Revision for Review Quiz 1

第15回 Review Quiz 1

Review Quiz 1

第16回 Unit 10 (1) Grammar

Grammar: Passives (Mobile phones are owned by almost 6 billion people.)

第17回 Unit 10 (2) Vocabulary

Vocabulary: Words that go together: Noun + noun (text message) / Verb + noun (take notes) / Adverb + adjective (well-known, badly-behaved)

第18回 Unit 10 (3) Everyday English and Listening

Everyday English: On the phone / Saying phone numbers / Expressions (Can I speak to...?)
Listening: The Internet / Modern life drives me crazy!

第19回 Unit 10 (4) Speaking

Speaking: Talking about you (what can you do on your phone?) / Discussion (what do you use the Internet for?) / Roleplay (a difficult day; telephone conversations)

第20回 Unit 11 (1) Grammar

Grammar: Present Perfect Continous (He's been playing since he was three.) / Tense review

第21回 Unit 11 (2) Vocabulary

Vocabulary: Birth (pregnant, baby is due, weighed) / Marriage (engaged, honeymoon, split up) / Death (alive, funeral, died of a heart attack)

第22回 Unit 11 (3) Everyday English and Listening

Everyday English: Good news, bad news (Congratulations!, I'm so sorry to hear that.)
Listening: I haven't seen you for ages! / Alison's marriage

第23回 Unit 11 (4) Speaking

Speaking: Exchanging information (asking and answering questions about a famous person) / Roleplay (meeting an old friend again)

第24回 Unit 12 (1) Grammar

Grammar: First conditional: "if" + "will" / "might" (I might see some friends.) / Second conditional: "if" + "would"

第25回 Unit 12 (2) Vocabulary

Vocabulary: Prepositions with nouns (on strike) / Prepositions with adjectives (angry with) / Prepositions with verbs (look like)

第26回 Unit 12 (3) Everyday English and Listening

Everyday English: Thank you and goodbye! (I'm so grateful for your help.)
Listening: At a crossroads: Two people at a crossroads in life have to make a decision

第27回 Unit 12 (4) Speaking

Speaking: Discussion (Dilemmas that require decisions - what would you do?)

第28回 Revision

Revision

第29回 Review Quiz 2

Review Quiz 2

第30回 Assignments

Assignments etc.